Anders Leren Met Paarden

Meer en meer kinderen lopen vast op school. Leuke, sportieve, sociale, creatieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en/of gedragsproblemen. Vaak krijgen ze diagnoses als dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, hoogbegaafd, hoogsensitief of autistisch. Ondanks extra instructie, bijles en het advies om thuis extra te oefenen, blijven de resultaten achter. Deze kinderen worden elke schooldag weer geconfronteerd met hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl.

ANDERS LEREN MET PAARDEN is een methode waarbij kinderen van de basiikkanhetsschool vanaf groep 4 met paarden worden gecoacht. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl – visueel/kinesthetisch in plaats van auditief – ontdekken ze dat ze wel degelijk kunnen leren. Schoolresultaten verbeteren, zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.

 

WAAROM PAARDEN?
Een ANDERS LEREN MET LEREN paard is een rustig paard met een bomproof karakter. Het is dus niet nodig om ervaring met paarden te hebben. Leren met een paard heeft de volgende, unieke eigenschappen:

  • Met ANDERS LEREN MET PAARDEN leer je in beweging en interactief (visueel-kinesthetisch) in plaats van stilzittend informatie tot je nemen via met name het gehoor (auditief).
  • Door de driedimensionale beweging en de hogere lichaamstemperatuur van het paard communiceren de beide hersenhelften optimaal zodat de lesstof goed beklijft.
  • Het paard zorgt voor evenwicht in het rationele en emotionele brein, het zgn. limbische evenwicht.
  • Alle zintuigen doen mee tijdens de oefeningen op en naast het paard.
  • Een paard oordeelt niet over je, waardoor je je veilig bij een paard voelt. Vanuit veiligheid kun je beter leren.
  • Naast veiligheid, gaat het bij een paard ook over andere kwaliteiten, zoals contact maken, duidelijk weten wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen geven en grenzen aangeven.
  • Het paard reageert op hoe je je werkelijk voelt, niet op hoe je je voordoet.
  • Omdat paarden zoveel impact hebben, zal de leerervaring minder snel vergeten worden dan in een regulier traject.

MODULES

Het kind stelt samen met zijn ouder(s)/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind.

Je kunt denken aan een module

  • spelling
  • lezen
  • werkwoordspelling
  • klokkijken analoog
  • klokkijken digitaal
  • tafels
  • ruimtelijke oriëntatie
  • optellen aftrekken

Met mijn achtergrond als leerkracht in het basis (speciaal) en vrijeschool onderwijs kan ik een mooi pakket samenstellen. Vraag vrijblijvend meer informatie aan, ook over vergoeding via de gemeente kan ik je meer vertellen.

Ingekochte gemeentes: – ​Zevenaar / Rijnwaarden – Westervoort – Wageningen – Renkum -Rheden – Overbetuwe – Lingewaard – Duiven – Doesburg – Arnhem – Rozendaal